ابراز رضایت اعضای کمیسیون عمران مجلس از روند اجرایی پروژه های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان



صبح ساحل، اقتصادی _ طی روزهای گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با سفر به استان هرمزگان از پروژه های مختلف در حال اجرا در استان بازدید کردند. نگاهی گذرا داریم به بازدید نمایندگان مجلس از پروژه های اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان.

اعضای کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر ودریانوردی به همراه استاندار هرمزگان از طرح توسعه بندر شهید رجایی در بندر عباس بازدید کردند.

در این بازدید مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح موقعیت جغرافیایی کشور گفت : بندر شهید رجایی با قرار داشتن در نقطه طلایی کریدور شمال –جنوب و نزدیکی آن به آبراه حیاتی تنگه هرمز و خلیج فارس از جایگاه مهمی در اقتصاد کشور برخوردار می باشد.

عطاا...صدر افزود : 60درصد ظرفیت 172میلیون تنی بنادر کشور به مجتمع بندری شهید رجایی اختصاص دارد و  با اجرایی فاز دوم طرح توسعه این بندر ظرفیت آن افزایش چشم گیری خواهد یافت.

صدر اظهار داشت : طرح توسعه شامل تکمیل حوضچه های دوم و سوم ، احداث اسکله های جدید با قابلیت های پهلودهی شناورهای با آبخور  17 متر و تا ظرفیت 145 هزار DWT، توسعه باراندازها و توسعه انبارها ، تاسیسات زیر بنای و تامین تجهیزات دریایی و بندری مورد نیاز می باشد که با بهره برداری از آن ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی از 3 میلیون TEUبه 6 میلیون TEU  کانتینر افزایش می یابد.

 از 60 بندر ایجاد شده درسواحل جنوبی کشور 16 بندر در هرمزگان است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از مهمترین طرح های که در راستای توسعه توان کانتینری کشوری در هشت سال گذشته تا کنون صورت گرفته و یا در دست اقدام بوده می توان به فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی اشاره کرد.سید عطا ا... صدر افزود: هم اکنون60 درصد از مجموع صادرات و واردات دربنادر کشور از طریق مجتمع بندری شهید رجایی انجام  می گیرد.این مقام مسئول با بیان اینکه در دولت نهم و دهم ظرفیت بنادر بزرگ کشور از جمله شهید رجایی به دو برابر درحال افزایش است اظهار کرد: در مجموع تنها 60 درصد از 172میلیون تن ظرفیت کل بنادر کشور متعلق به بندر شهیدرجایی است.به گفته وی در هشت سال گذشته تاکنون کارهای زیربنایی مناسبی در زمینه توسعه مجتمع بندری شهید رجایی انجام شده که ازجمله آن می توان به سرمایه گذاری250 میلیون دلاری در فاز اول و همچنین 410 میلیون دلاری در فاز دوم این بندر اشاره کرد.وی از اختصاص بندر نفتی خلیج فارس برای سوخت رسانی به کشتی های عبوری(بانکرینگ) و همچنین ایجاد ظرفیت برای ترانزیت و سوآپ صادرات فرآرده های نفتی و سوخت بعنوان یکی از فعالیت های صورت گرفته با مشارکت بخش خصوصی نام برد.وی از ایجاد بنادر کوچک چند منظوره بعنوان یکی دیگر از اقدامات اساسی دولت دهم برای توسعه سواحل کشور نام برد و گفت: دراین راستا 60 بندر در سواحل جنوبی در دست ساخت داریم که 16بندر آن در هرمزگان قرار دارد

 16 هزار میلیارد تومان حجم پروژه های عمرانی اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بازدید اعضای کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مجتمع بندری شهید رجایی گفت :بیش از 67پروژه عمرانی با اعتبار 16هزار میلیارد تومان در زمینه زیر ساخت های بندری ودریایی در سراسرسواحل و بنادر استان هرمزگان در حال اجراست .علی اکبر صفایی باقدردانی از حمایت های سازمان بنادر و دریانوردی ،استاندارهرمزگان و مسئولین محلی برای توسعه زیرساخت های بندری ودریایی استان افزود :علاوه بر پروژه هایی که طی چند سال اخیر به بهره برداری رسیده است ،در حال حاضر بالغ بر 207میلیارد تومان طرح عمرانی از جمله 12بندر چند منظوره مردمی آماده بهره برداری است و بیش از 462میلیارد تومان پروژه های زیر بنایی مانند احداث بندرگاه چندمنظوره نخل ناخدا ،ترمینال کانتینری ریلی ،مخازن فراورده های نفتی و احداث کارخانه های خوراک دام و طیور و تصفیه شکر در حال اجرا است. وی با اشاره به طرح توسعه بندرشهید رجایی افزود : این طرح عظیم با اعتبار 410میلیارد دلاردر  مراحل پایانی قرار دارد که با بهره برداری از آن ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به 2 برابرافزایش خواهد یافت . صفایی با بیان اینکه  تاثیر عمیق این پروژه ها برتوسعه حمل و نقل کشور و محرومیت زدایی از سواحل جنوبی گفت : این طرح ها تحول شگرفی بر توسعه فرهنگی اجتماعی منطقه پدید آورده وموجب رونق کسب و کار و اقتصاد ساحل نشینان خواهد شد. 

 نگاه ها به سوی دریا جلب شده است

نماینده مردم بندر عباس ،حاجی آباد ، خمیر ، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی در بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی گفت : در گذشته ما شهر توسعه یافته ای در سواحل نداشتیم و پیشرفت و توسعه یافتگی شهرهای ساحلی به نسبت شهرهای داخلی کمتر بود اما در سالهای اخیر بویژه بعد از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با فواید راهبردی دریا ،توجه مجلس و دولت به سواحل بیشتر شده است .منصور آرامی که در جلسه اعضای کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی با مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی سخن می گفت از تشکیل شورای عالی بنادر ودریانوردی و شورای عالی صنایع دریایی در کمسیون عمران مجلس خبر داد و اظهار داشت: در سالهای اخیر نگاه به دریا عوض شده و در برنامه پنجم نیز به توسعه دریا محور توجه خوبی شده است . عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اذعان به پیشرفت های انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی گفت: در بازدید از طرح های عمرانی شاهد انجام پروژه های بزرگی بودیم که از مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی تشکر می کنم . آرامی افزود: مطمئن هستم اقدامات مهمی که در شهرهای بزرگ و کوچک و بناد و جزایر آغاز شده است علاوه برآنکه  استان هرمزگان را متحول خواهد کرد استان های همجوار و کل کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 سرمایه گذاری های قابل توجهی در حوزه بندری هرمزگان انجام پذیرفته است

.استاندار هرمزگان در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، از مجتمع بندری شهید رجایی گفت: یکی از بنادر مهم کشور بندر شهید رجایی است که در سالهای اخیر با برنامه ریزیهای مناسب واقدامات زیر بنایی توسعه چشم گیری یافته است.ابراهیم عزیزی گفت: با تلاش های صورت گرفته و پشتیبانی همه دستگاهها طرح توسعه بندر شهید رجایی در زمانی زودتر از موعد مقرر به بهره برداری می رسد.وی اظهار داشت : با بهره برداری از فاز 2 طرح توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت کانتینری این بندر از 3 میلیون TEU به 6 میلیونTEU کانتینر در سال افزایش می یابد و این بندر در آینده نزدیک به یکی از کانونی ترین بنادر  منطقه تبدیل خواهد شد.وی افزود: دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا طرحهای مهر ماندگار را در پایان دولت دهم به اتمام برساند.سه طرح مهرماندگار در حوزه بندری توسط سازمان بنادر و دریانوردی  در استان هرمزگان درحال اجرا است.

 اعلام رضایت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از روند توسعه طرحهای سازمان بنادر و دریانوردی

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه احداث بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا در بندرعباس بازدید کردند.معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در این بازدید گفت: پروژه ساخت بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرحهای مهر ماندگار دولت خدمتگذار است که به منظور کوتاه کردن مسیر دسترسی به جزیره هرمز و توسعه گردشگری دریایی و ایجاد اشتغال پایدار در حال ساخت می باشد.عطاا... صدر گفت : تمام اعتبار این طرح  از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی تامین شده است.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید پیشرفت کار را بسیار خوب ارزیابی کرد و با اشاره به اهمیت بنادر مسافری و تاثیر آن در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال گفت: طرحهایی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری شده است برای کشور بسیار سودمند می باشد. آقایی افزود: بندر چند منظوره نخل ناخدا از مصوبات کمیسیون عمران مجلس است که در 11 ماه گذشته از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده است.وی گفت: مجلس با هماهنگی دولت برای بهره برداری هر چه زودتر از این طرح حمایت های  لازم را انجام خواهد داد.

 بندر شهید رجایی به یک شهر بندری تبدیل می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به افزایش میزان اراضی بندر شهید رجایی از 2 هزار و 400 هکتار به 4 هزار و 800 هکتار ، بندر شهیدرجایی باید به یک شهر بندری تبدیل شود. سید عطاا... صدر در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه های دریایی و بندری استان هرمزگان افزود: این بندر با بهره گیری از ظرفیتهای موجود وایجاد اماکن مورد نیاز ،از جمله هتل، خدمات و صنایع مختلف می‌تواند ضمن تامین نیازها به عنوان یک شهر بندری مطرح شود .وی اظهارداشت : در دولت نهم و دهم ظرفیت بنادر هرمزگان به دو برابر ارتقاء یافته و دربخش کانتینری نیز افزایش پنج برابری را شاهد بوده ایم . وی تصریح کرد سرمایه‌گذاری انجام شده در بنادر هرمزگان به میزان 800میلیون دلار رسیده است.معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه‌های عمرانی و بندری دربندر شهیدرجایی طی سالهای گذشته توسط پیمانکاران خارجی انجام می‌شد که اکنون با بهره گیری از تخصص و توان کارشناسان داخلی این پروژه ها درحال اجراست . وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در جزایر استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ساخت بنادر در جزایر هرمزگان نیز در این هشت سال اخیر توسعه مناسبی داشته است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد ،جزیره لارک که حتی تا قبل از دولت نهم فاقد اسکله بود اکنون دارای اسکله بسیار مناسبی است.وی همچنین با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در بنادر جنوب کشور تصریح کرد: ظرفیت بندرلنگه نیز دو برابر افزایش یافته و حوضچه‌های این بندر نیز پنج  برابر شده است .صدر با بیان اینکه بزرگترین ترمینال مسافری کشوردر هرمزگان است اظهار کرد: وجود دو کارخانه شناور سازی مدرن در استان هرمزگان و ساخت شناورهای جدید مسافری در این استان ،ظرفیت مسافرتهای دریایی  افزایش قابل توجهی یافته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها